Tuesday, December 10, 2013

Det lokala haket

Det lokala haket hittar du ganska lätt. Det bra lokala haket hittar du bara om du känner någon, eller om du ha tur och vågar strosa runt själv. Det riktigt bra lokala haket är svårt att hitta om du i vanliga fall inte ens tycker om den lokala maten. 


Kvinnan står bakom en enorm kastrull och oset osar upp från den enorma byttan. Det är svårtytt urskilja vad som döljer sig där i med mina 162 centimeter över havet. Vi har promenerat in på vad jag tycker liknar en marknad, en marknad belägen mellan Owolowo Road och fängelset i Ikoyi, Lagos. Klockan är inte mer än 8pm men redan har mörkret lagt sig som ett enorm moln över gatorna. Små lampor lyser här och var i stånden men det är svårt att urskilja människorna i mörkret, jag känner mig iakttagen, vilket inte är fullt så konstigt då det fortfarande är relativt ovant med vita människor, speciellt vid platser som dessa. Ni förstår, många av dom ”vita” som kommer till Lagos arbetar som expats och är knappt tillåtna att vandra omkring utan uppsyn. Plötsligt blir det kolsvart, jaha. Där gick elen igen. Helvete! Vad var det där? Foten är dyngsur, plaskade ned i en djup pöl i den leriga marken. Ja skratta du, det gjorde han. Sedan promenerar vi in och sätter oss vid ett bord klätt i röd plast med en enorm fläkt placerat bakom. Telefonskärmar syns överallt viftandes i ett tappert försök att fylla mörkret med ljus denna varma decembernatt. Han kommer tillbaka från matståndet med en tallrik fylld med typiskt nigeriansk mat. Friterad plantain (stor banan), friterad fisk (hela fisken med skinn och huvud och ben), bruna bönor dränkt i tomatsås och något kött. Jag ser fascinerat på honom när han skär av en bit av fisken - utan att rensa den, utan att ta bort benen - och stoppar den i munnen. Ska jag äta skinnet? Med gaffeln sitter jag och rensar fisken, precis som mormor lärt mig, jag drar också ort köttet från skinnet och ser nöjd på biten och stoppar den i munnen. Sedan ser jag upp på honom och dem andra nigerianerna som fascinerat stirrar på mig och undrar vad fan jag håller på med. Rensa fisken? Är hon tokig? Är jag tokig?

 
Awolowo road, innanför här ligger marknaden. Nära där jag bor. Bild från själva marknaden finns inte, det är inte säkert att ta upp kameran sent på kvällen vid osäkrade områden. 

No comments:

Post a Comment