Saturday, December 21, 2013

Hejdå Nigeria

Packåsnan stiger ur bilen för sista gången, i år, utanför Quintessence. Jag vet att jag kommer få problem på flygplatsen, bär ju för fan på ett antikt bonshuvud från Nigeria. Det är ju så olaglig det kan bli. Den ska till Östasiatiska i Stockholm. Hej! Här kommer jag med ditt bronshuvud. Men en sk jag lärt mig i Nigeria, en av alldeles för många. Är att man kommer långt av att vara glad och vänlig. Precis som dom är. Att låtsas vara resvan är också bra, självsäker, öppensinnad och observant. Vakterna kollar igenom allas väskor, granskar. Dom öppnar inte min. Här står jag själv i min färgglada nigerianska kjol, sjal och smycken och ler. Däremot fick jag en ny vän, han jobbade på flygplatsen och gjorde min in-chekning mycket mindre ensam och hundra gånger trevligare. Jag tror att dom tycker om mig. inte någonstans bad doam att granska väskorna, vilket kanske inte är den bästa säkerheten nu när jag tänker på det… 


Jag kommer att sakna er med. Som fan. Ta en Akara, jag har gjort den själv! Akara är en nigeriansk rätt, bönsmet du friterar. Den och Plantain - oh mama! Det jag gillar. Minns ni ett av mina första inlägg från Nigeria? Ett presentland, får många. Guldörhängen, armband, sjal, skor, örhängen igen, bok, cd. Jag vet att du inte är intresserad av vad dom ger mig. Men lyssna och lär, se och lär, åk och lär. Du har så mycket att lära. Kanske kan fattigdomen i Nigeria bero på generositet. att tjäna 8000 kronor per månad, att jobba tio timmar om dagen sex dagar i veckan. Och att ge bort mat, presenter och gåvor. Men inte äta själva. Det är fascinerande, jag känner att jag själv har så mycket kvar att lära. Jag har så mycket att uppleva med mina vänner. Nu är jag plötsligt inte lika redo att åka hem längre. Äter min Eba och melon soup Agens tillagat tidigare, julfest på kontoret. Händerna är kladdiga när dom å rör sig upp och ned i den runda kletiga bollen. Dansar, snap it, flash it. Mitt nya Afrikanska hår hänger med. En ny kjol från skräddaren innanför dom höga grå murarna.

I Nigeria är vi alla en familj, jag ber er alla att åka dit. 












































No comments:

Post a Comment