Tuesday, November 26, 2013

10 svartvita trottoarränder motsvarar 3 meter

Jag ska nog ta mig en titt i dagboken, vad gjorde jag egentligen förra veckan? Veckan innan det? Men herregud, skrivboken är nästan full! Har jag redan varit här en månad? Jag, helt själv i Nigeria en hel månad? Coolt.

Bläddrar, bläddrar, bläddrar lite till och inser att jag inte skriver ett skit om människorna jag träffar. Vad som verkar fascinerar mig är dom där svarta och vita ränderna som pryder Lagos trottoarkanter. Bilen som sakta men inte säkert glider fram på den där överdrivet trafikerade gatan i Ikoyi. Ni förstår inte hur många gånger jag funderat på att kliva ur bilen för att promenera hem efter en lång dag jobbet, just för att det skulle gå dubbelt så fort. Men det får jag självklart inte göra utan övervakning. Men idag ska ni veta, då hände det. Jag  lyckades jag smita ut på en 5 minuters promenad, som en liten flicka som springer ifrån föräldrarna i lekparken. Bilen kör vidare, nu har vi nog åkt förbi 10 ränder, jag har lärt mig att uppskatta det i meter. I det här fallet cirka 3 meter. Har funderat lite på varför staten har valt att pryda hela staden i svart/vita-ränder, det här kom jag fram till: Att dom får oss att tro att resan går snabbare än vad den gör. Om du bara får upp en hastighet på 1km/h, då får ränderna det att verka som att du egentligen kör 3km/h. Förstår ni? Allt blir gånger 3. Kan också vara därför alla alltid är sena. Eller så har dom en dålig vana precis som mig att kliva upp med solen. Under konstant förändring. Det är en del av det jag lärt mig under månaden jag varit här, att ränderna representerar meter, och att solen representerar nigeriansk tid. Men sedan blir jag lite förvirrad. I vissa fall har dem välbekanta svarta ränderna bytts ut mot gröna. Vad är nu detta, bryta traditioner? Det kanske är ett sätt att bevisa att Lagos är i konstant förändring, under konstruktion?

Där har ni det. Vad gjorde jag egentligen förra veckan? Inte fan vet jag. Vad jag vet är att 3 svartvita trottoarränder motsvarar 3 meter och att solen innebär förseningar. Big time. Här nedan ser ni traditionsbrytningen. 



No comments:

Post a Comment