Thursday, November 28, 2013

Kvällspromenad på Osborne och Shaggy på Odemole - Lagos by night

Gatan är bred men trots att det är cirka 50 meter mellan dig och killen på andra sidan gatan ropar han ”Good evening! How are you?” till mig. Jag fnissar och skrattar och skriker med pipig röst ”Good evening! Thank you friend, I am very good! How about you?”. 

Överallt finns dom där trottoarkanterna jag beskrev tidigare, och nu när jag går på dom märker jag att dom inte bara är svartvita utan också otroligt höga, så ibland, när jag passerar ingångar till estates, måste jag hoppa upp och ned. Cirka 1 mil. Tills jag slutligen når Falomo, där många av  dom där stånden finns. I stånden där dom säljer allt. Jag behöver alltså inte gå särskilt  långt innan jag hittar ett som säljer lite skor. Går in genom en smal ingång till en annan smal ingång. Det är hela butiken alltså, en smal gång. Ovanför mitt lilla huvud hänger kläder i plastpåsar och vid sidan av mig ligger kläder i plastpåsar. Jag hittar ett par små, ganska fula men charmiga, blå sandaler med fjärilar. ”N3,500? Wow are you kidding me?”, vilket väcker ett livlig samtal och intressant samtal med Auntie Rosemary som tillslut går med på att sälja dom till mig för N500, efter att hon fått reda på att jag är här för att jobba som volontär. Jag tackar och minns tipset på den nigerianska PoffPoff kakan jag borde prova, vi skrattar och sedan går jag vidare. Vidare till den enorma rondellen där Ejey, en kille jag träffat i butiken och som jobbar med musik ringer mig och frågar om jag vill komma till en park där han ska spela på Lagos Jazz festival. Det går tyvärr inte nu, och jag går vidare. Hela fem meter till och med, innan jag blir stoppad. Julie! Jag följer med henne. Hamnar med ett alldeles för sött barn senare på kvällen, hamnar med killen som gör grym nigeriansk HipHop och tjejen som dansar sjukt bra till Shaggy. Nu har jag inte mycket att jämföra med. Men den där promenaden var riktigt bra för både kropp och själ. Det kan vara svårt att hitta lugnet i Lagos, alltid bland mycket bilar och med cirka 18 miljoner människor är du sällan ensam. Jag började promenera vid halv sju, kom hem några timmar senare. När ni befinner er i Lagos, vilket ni kommer göra förr eller senare, gå då Osborne street hela vägen, rakt fram till Odemole street, Ikoyi. Beundra den moderna bron till Banana Islands och butikerna, gå in bland stånden, våga prata, hoppa och skutta. Om du vill kan du avsluta rundan med öl och livemusik på Bogodiri. 

bebi Aisha och jag dansandes denna Afrikanatt, till exempel


Tips till er som befinner er i Lagos, kolla in festivalen! Håller på till och med söndag. 
Lagos Jazz festival, at the murk okunola park, börjar 15 varje dag. 



No comments:

Post a Comment