Wednesday, November 13, 2013

Afrika - ett land eller en kontinent?

08.00 går bilen till Oshobo (stavning?),  här ska jag tillbringa minst ett dygn. Cirka 4 timmars väg från Lagos. Många kallar det Nigerias paradis,just för att det är så grönt och har en sor del orörd regnskog men vi får väl se i morgon.Allvarligt, jag ser fram emot orörd nigeriansk mark. Hur orörd kan nigeriansk mark bli? Jag har inte den blekaste. 

Men vad som fascinerar mig med landet är att fan, det finns ju i princip allt jag kan önska mig av Afrika i et land. Något jag tänkt på den senaste tiden dock är hur folk definerar hela Afrika som ett land, skojar inte, vi föreställer oss i Sverige att Afrika är ett ”land” där man bor i hyddor och vilda lejon springer nedanför tvättlinan. Precis nedanför den lokala butiken börjar Sahara och när du gått igenom Sahara finner du plötsligt kapstaden. Jag menar, snälla? Jag uppdaterar mer från i morgon, när jag sett mer av Nigeria. När jag är på väg till det Andra Nigeria, eller när jag ska iväg till. En nyvaken Linnéa. Eller  i vissa fall på bloggen, en full Linnéa. Som kläcker ur sig tankar om allt mellan nyfödda dinosaurier till kokosnöten kamelen inte rikitgt når, för att den sitter för högt upp. Ni ser?

Jag vill dela med mig av dessa bilder från gårdagen, Ogun State. 1 timme från Lagos. Den glad kvinnan som sålde frukt intill vägen. Pojken som sålde dom goda majssnacken. Kvinnan som gjorde fantastiska tyger. Här är dom alla. Se bara själva. 



No comments:

Post a Comment