Monday, November 11, 2013

Så jävla beroende?

Jag åt min papaya och drack mitt gröna te. Har drabbats av lite sjuka idag, inget allvarligt. Men jag spenderad dagen i huset i Ikoyi. Jag hade ställt klockan på 7 för att hinna duscha, ladda mobil, och äta innan jag tillsammans med Aino skulle bege mig till affären, allt gick åt skogen när jag kände efter att jag inte alls var i ett right condition för att gå ut idag. Inget kunde laddas, inget kunde tändas och ACn hade slutar föra sitt vanliga oväsen. 

Elen har gått. Fan i helvetes jävla skit, tänkte jag. Typiskt att elektriciteten ska gå just dagen då jag faktiskt stannar inne. Datorn hade 27 procent, den gamla sony ericsson telefonen jag lånat kommer klara sig, jag är varm och vattnet i huset har slutat att fungera. Det innebär alltså att datorn kommer att dö, snart. Duschen fungerar inte, inte heller kan jag spola i toaletten, inte heller tvätta händerna, och huset kommer sakta men säker hettas upp och bli till runt 35 grader. Jag försöker sova och lyckas ett par gånger. Läser lite i en bok om Nigeria, läser lite i en bok om kulturens geografi. Känner mig uttråkad. Ska jag träna lite? Jag är för trött. Så jag gör ett försök till att sova och lyckas igen somna men det varar i ungefär 10 minuter. Då kommer jag på den genialiska idén att vänta! Det finns ju en TV i andra rummet, och jag hittade lejonkungen med svenskt tal. Det kan jag ju göra, datorn fungerar ju inte. Jag går in i det andra sovrummet, trycker på ON och inser att fan, vänta lite nu, det här går ju inte, klart som fan att TVn också drivs av elektricitet. Ungefär så här virar jag omkring i tio timmar. Hoppar lite på balkongen, lyckas tillslut genomföra ett minimalt träningspass, och finner mig tillslut uppslukad av en bok. Hela dagen har fått mig att fundera över det här med elektricitet. Det är självklarhet hemma i Sverige, vi har alltid el, alltid rinnande vatten, alltid rent vatten.

Vi går som på automatik, precis som våra saker. Vi ställer oss på morgonen och lagar mat på en fungerande spis, vi kan ta ett glas vatten - eller flera, och vi kan spola i toaletten efter att vi gjort vad vi behöver göra. Ni förstår vad jag menar. Idag har jag känt mig så låst, jag har inte haft något annat val än att sitta här med min bok i mörkret, med en ficklampa. Jag har inte kunnat spola i toaletten eller tvättat mina händer. Jag har svettats men har inte kunnat duscha. Men jag har haft tid att tänka, jag har sett och beundrat grannarna. Kvinnan som redan fyllt en balja med vatten för att kunna tvätta barnens kläder, trots att huset var ur funktion. Det här var bara cirka tio timmar utan tillgång på vatten och el, efter fem håll jag på att gå i taket. n folk lever faktiskt såhär, dag ut och dag in. Jag lever trots allt ett bekvämt liv här i Nigeria, Ett bekvämt liv i Nigeria är ungefär lite under medelklass i Sverige. 

Fatta då slummen, eller inte ens det.


No comments:

Post a Comment