Sunday, November 24, 2013

Chaufför utan bil

Gud vad kul! Med lite äventyr i kväll. Äventyra i Lagos, på egen hand. Med lite hjälp av Gibson, och Adojoke, och Gibsons kompis Alex då. Dra till stranden var min favorit del, eller. Det skulle nog ha varit min favorit under kvällen. Det var ju bara det att vi aldrig kom så långt. 

Chaufför hit, chaufför dit. Det är svårt att ta sig runt i Lagos utan en sådan hit eller dit. Det kan bli ganska dyrt utan. Mr. Samuel är upptagen, mr. Ajuba är ledig. Mr. Mike tillgänglig, Adejokes chaufför. Hon väntar, hon väntar, precis som jag gjort med Mr. Fatai i Osogbo. Men tålamodet börjar ta slut och det ringer i min telefon. ”He is not here, and I can’t reach him”. Det löser sig. Förutom att han befinner sig i en annan stat i Nigeria, vad fan? Men det löser sig. Nu verkar det som att Gibson har fixat en chaufför. Klockan är nu någonstans runt åtta i stället för halv sju. Right on time. Nigerian time. Jag somnar lite på soffan men vaknar kort därefter och undrar, nu borde dom vara här. Det är dom, cirka 30 minuter senare. Med en chaufför fast ingen bil. Vi ska hämta den senare och först tar en taxi till andra sidan Ikoyi för att hämta Adejoke. Men där finns heller ingen bil. Men du sa ju att du hade fixat chaufför? Frågar jag Gibson. Ja, det hade han minsann. Alex stod ju här bredvid, men ingen bil sa han, det hade väl jag? Varför har Gibson med sig en chaufför utan bil? 

Det här var väl relativt onödigt. Vi promenerar runt på Lagos gator vilket resulterar i att jag betalar taxiresan hem till mig igen, därifrån får de andra gå hem till sig. Jag sätter mig på uteplatsen för att samtala lite med en av dom trevliga familjerna som bor här i Ainos hus, allt från den där duvan som bor i huset bredvid till vilket vin som är godast och varför Curling och schack är så (o)soännande sporter. Carpe diem tjej jag blivit sitter jag kvar ute och lyssnar på duvan, dricker ett par öl och tänker att jag minsann kan ha kul trots att vi aldrig kom till stranden. Det är bara att supa mig full och låtsas att jag är vid stranden, kanske fylla bebispoolen med vatten och simma lite. Till och med lägga i den gula plastankan för att lyxa till det lite i kväll. 

Planerna gick ganska fort i kras. Skit också. Bildligt talat, säg inte att jag fått någon magsjuka nu. Inte nu, jag som hade så trevligt. Därmed gav jag upp badplanerna med den gula plastankan och hamnade här i sängen. Kanske lika bra det, jag har haft en trevlig kväll, men i morgon ska jag nog upp och jobba, tror jag. Vi får väl se. Nigerian time.

Denna minnesvärda tankestund ute på uteplatsen. Wild. 

No comments:

Post a Comment