Monday, November 25, 2013

Det krisar i Grekland - Europa svälter

Allvarligt nu, alla dessa dokumentärer suger musten ur mig. Ni minns kanske att jag tidigare på bloggen nämnde hur lätt det är för många att generalisera Afrika - göra det till ett land. Men stämmer det? Kan vi verkligen generalisera en hel kontinent? Jag menar, det är som att antyda att hela Europa är detsamma? 

Jag lyckades streama en dokumentär om Afrikas fattigdom på SVT Play, ja precis, AFRIKAS -  inte ett land. Hela kontinenten. Bara namnet antyder på bristande information. Dokumentären fokuserar väl främst på svälten i Etiopien och dom där två kändisarna som skulle rädda hela Afrika. Men fattigdom är inte Afrika, Afrika är inte fattigdom. Det är inte osjälvständigt, det är inte många som tar vara på det som är bra, det är väldig få som sprider bra saker om deras resor till kontinenten. Jag tror att många tycker om att se ner på Afrika, det är redan intryckt i våra små hjärnor att Afrika är fattigt. Man ser en bild på svältande barn, och vad tänkt du på?  Och visst finns en del korruption här och var på kontinenten som gör att det är svårt att just utnyttja de fantastiska naturtillgångs som finns i många länder. Men det är väl ändå ingen som säger att hela Europa är fattigt bara för att det krisar i Grekland? 

Hela grejen känns som att vita riddare kommer och räddar miljontals liv i Afrika och det gör mig så irriterad, att det visas bilder på svältande barn för att övertyga om den misär som sker, och visst sker det. Men är det så vi vill förknippa Afrika med? Det är ju förstås redan den bilden många har av kontinenten. Speciellt av dom som aldrig satt sin fot här.

Jag tycker att det är viktigt med bistånd, jag har inte mycket pengar. Men det är viktigt att dela med sig, vare sig det är mycket eller lite. Jag tror självklart inte att det jag ger ska rädda världen. Jag tror heller inte att det är en lösning på problemet. Jag ser det som en kortsiktig lösning, något som förhoppningsvis kan rädda några liv i Malaria eller svält. Jag tror inte att avskrivning av skulder mellan USA och Etiopien plötsligt gör att landet kommer blomstra. Nu minskade nyligen USA på skuldsättningen, men i och med att den redan är så enorm gör det ingen vidare skillnad. Det gör ingen skillnad där ute i byarna där vi tror att all misär ligger. 

Problemet ligger väl lite mer i att vi underminerar etiopiskt ledarskap.Eller för att överdriva lite nu som kanske i resten av texten - Afrikanskt ledarskap över huvud taget. Lyssnar vi hellre på kändisar? Jag menar varför väljer man ledare om deras jobb tas ifrån av rika män och kvinnor från I- länder? 

Man kanske borde prata länderna, inte kontinenten, med ledarna och inte kändisarna, öka intresset för bistånd genom att visa den fantastiska kultur många länder har, till exempel här i Nigeria. Öka intresset för en helt fantastisk kontinent som borde vara rikare än Europa, med tanke på det otroliga möjligheterna för odlingar, naturtillgångar och kulturliv. Åk hit bara, så kan ni se själva. Stadsdelarna i Nigeria skiljer sig till och med från varandra, så hur kan vi generalisera en kontinent dubbelt så stor som Europa?  

Och nu hittar jag inte mitt tigerbalsam heller. Fan vad jobbigt livet blev. 

No comments:

Post a Comment